trolltjorven

Alla inlägg under december 2011

Av Johanna - 28 december 2011 13:27

Och snart är de ett nytt år..

En sak jag frågar mig är.. Vart i hela friden tog detta år vägen egentligen?

Det har bara susat förbi..
Både med och motgångar.. Men så är det väl som tillhör..
Tänkte jag skulle summera mitt 2011 i stora drag..


I slutet av januari så fick min fina och älskade farmor ta sitt sista andetag. Hon fick bli 92 år.
Det var skönt för farmor att äntligen få somna in och vandra över till andra sidan..
Men för oss som blev kvar är det ett tomrum.. Hon har ju alltid funnits där..
Jag minns när jag och mamma kom till farmor  och skulle sitta hos henne vid hennes säng på slutet.. Så berättade mamma att det var hon och jag som kom.. Och då hör jag farmor säga min Johanna.. Mina ögon tårades och det gör dom även nu när jag skriver detta..

Så är det någon som är saknad så är det min älskade och fina farmor  


Februari, mars och April så var det jobbet som hägrade mest.. Började jobba på hemtjänsten hemma i Stugun igen.. Och det var full fart..
Samma sak i sommar då jag jobbade hela sommaren... Och ibland kändes det som jag knappt hade tid att andas..
För vi hade väldigt mycket att göra.. Vårdbehovet ökade och vi hade ont om folk.. Så ja.. Jobbade fick jag göra..
Men utan mina fantastiska arbetskamrater hade det inte funkat..
Dom är toppen och guld värda..

Men jag hann även med att åka iväg på någon dans ibland.. Finns nog inget bättre avkoppling än att åka och dansa och träffa människor och få höra bra musik.. :)


Hösten kom.. Och jag var tvungen att genomgå något som var väldigt jobbigt.. Men så är det ju.. Att vissa saker är jobbaiga att genomgå..
Men med stöd av mina älskade vänner så klarade jag även av detta.. Så TACK till alla er som stöttat mig..

Sen i början av oktober drog jag och Sara iväg till Övik för att dansa en hel helg.. :)

Ingen av oss hade varit på dansmaran förut så ja.. Vi bestämde oss för att åka iväg och svänga våra lurviga..

Men det var två förvirrade tjejer som klev av bussen i Övik.. Ingen av oss visste vart hotellet låg och vi var bara allmänt förvirrade..
Gick upp på turistinfon i Övik och frågade vart hotellet låg och hur man tog sig dit.. Hon som jobbade där tog fram en karta och började peka och rita.. Så vi tackade för hjälpen..
Gick ut på gatan med kartan och kollade.. Ingen av oss förstod vad hon menade..
så vi gick ner till resecentrumet.. För min teori var som så att alla bussar utgår därifrån.. Men tydligen inte :P
Jag lessnade till slut och ringde en taxi.. Så då fick vi skjuts enda fram till dörren på hotellet :)
Å ja... Det låg en bit från stan..
Så under denna helg unnade jag taxichaufförerna att få skjutsa mig och Sara..
Trevliga människor.. Och det var en riktigt trevlig, rolig och tokig helg :)


Senare i höst har jag inte mått så bra i mig själv.. Försökt jobba.. Men det funkar inte... Tyvärr..

Men nu i skrivande stund så håller jag på att plugga matte b.. Det går sakta men säkert...
Men jag ska klara av att läsa denna kurs.. Så jag når mitt mål..

Skam den som ger sig..


Ja det var mitt år i stora drag..

Mycket annat också som har hänt.. Men det orkar jag inte skriva här.. Och dom som känner mig vet vad jag pratar om så jag tänker inte lägga någon energi på att skriva om det.

  

Så med detta önskar jag gott slut på 2011 och ett Gott Nytt År :)

 

Av Johanna - 23 december 2011 22:39

Ja nu är det bara en dag kvar till julafton..

Idag är det dan före dopparedan..

Och igår kväll kom min julstämning som ett brev på posten.. Som jag längtat och letat efter den..

Men vips så dök den upp  


Idag har det varit en rätt bra dag..
Tog mig en sovmorgon till kvart över 12.. Rätt skönt..

Klev upp och fikade lite..
Sen på eftermiddagen så dök den snoriga familjen upp..

För att äta middag tillsammans med oss och klä julgranen..

Så nu börjar det likna jul här hemma   


I morgon på självaste julafton så blir det julfrukost med risgrynsgröt med allt vad det innebär.
Sen har jag tagit på mig att gå ner till gravarna och tända ljus och säga god jul till pappa, farmor och farfar..   
Och jag kommer även tända ett ljus här hemma för att önska min moffa god jul också  

Sen är det bara att vänta på att sätta sig framför tvn och kolla på Kalle Anka och sen är det dags att äta.. Och ja.. som alla år så kommer det finnas mängder med mat..Så mätta kommer vi att bli..

Efter vi ätit så är det dags för paketen.. Få se vem som är tomte detta år.. Men jag gissar det är min storebror Ronny som kommer att få den uppgiften..

Han brukar ju vara tomte   


Och i skrivande stund så är det endast tre dagar kvar tills jag får krama om den jag har saknat sen jag åkte därifrån sist..
så det kommer bli skönt att få krama om honom igen  

Så ja.. Jag längtar  


Så det återstår bara en sak..
Jag önskar alla mina goa, underbara och älskade vänner en God Jul  

 


Av Johanna - 21 december 2011 23:08

Om jag ska skratta eller gråta..
För tillfället så känner jag mig tom, samtidigt som jag har många tankar och känslor inom mig..
Jag skulle helst av allt vilja gå ut och bara skrika tills rösten tar slut..
Men då kan ju grannarna börja fundera på om det har snurrat om i skallen på mig.. Så nej.. Jag stannar inne..


Jag har mycket tankar som snurrar i min skalle för tillfället och mitt humör pendlar väldigt mycket..
Och har gjort det ett tag..

Men ja.. Sånt är livet.. Det är både med och motgångar.. Toppar och dalar..

Egentligen skulle jag väl behöva åka till min kurator och prata av mig om detta.. Men har inte tid där förrän i januari.. Så ja.. Jag får vänta med att prata av mig tills dess..

Så ni som läser min blogg får väl stå ut med att jag kommer att gnälla..


Men mina tankar och funderingar är för tillfället på om jag ska ta mig i kragen och flytta hemifrån..
Börja leva mitt liv och starta om på nytt..
Söka jobb och skaffa nya kontakter med nytt folk..
Det vore nog nyttigt för mig.. Då skulle jag kanske må bättre också..
Få göra vad jag vill, när jag vill och städa när jag vill..
Så ja.. Det får bli nästa projekt.. Att kolla upp ställen dit jag vill flytta..


Och idag är det tre dagar kvar till självaste julafton.. Och ja.. Min julstämning är ju fortfarande på 0..
Så ja.. Får väl hoppas att jag känner julstämning på lördag..
Det löser sig väl..

Men jag vill bara att dessa dagar kan gå fort så jag får åka bort..

Känner att jag behöver det..
Så ge mig måndag typ nu!

Och nej.. Jag vet inte när jag kommer hem.. Det visar sig..

Men en sak vet jag.. Att jag kommer få umgås med en person som får mig att må bra  


Så med hopp om att få julstämning och min längtan till måndag så säger jag godnatt!



Tomten är far till alla barnen måste nog vara en av dom bästa jul-filmerna som finns!


Av Johanna - 19 december 2011 22:36

Och jakten på julstämningen pågår fortfarande..
Ja jag vet att jag tjatar.. Men jag brukar alltid ha julstämning en bra bit i förväg..
Men ja.. I år vet jag inte vad som har hänt..

Nu lyser den med sin frånvaro.. Även fast mamma har gjort julfint här hemma så har jag ändå så inte fattat att det är jul om 5 dagar..

Men ja.. som jag skrev igår.. Jag lever fortfarande på hoppet om att julstämningen ska infinna sig..

Kanske kommer på fredag då vi klär julgranen.. Kan ju hoppas..


Idag hade jag tänkt jag skulle röja i mina bokhyllor.. Men ja.. Det blev inte riktigt så..
Jag tog istället att ägna mig åt lite ekvationer..
Även idag har jag fått nya gråa hårstrån tror jag... Och så har det väl blivit en och annan svordom... Men skam den som ger sig!

Så i morron ska det röjas.. Det behövs vill jag lova.. Så då får jag inte hitta på nått annat.. För det ska röjas och kastas en massa rat som jag har liggandes..


Jag vill att dessa dagar ska gå fort.. Så julen får gå fort och sen packar jag väskan och sticker bort..
Så underbart skönt det ska bli..
Och det kommer bli roligt:)

Med pokerturnering, innebandy och allt annat skoj.. Vad allt annat innebär får vi väl se   

Som jag har sagt förut.. Jag längtar:)


Denna låt har en rätt rolig text.. Allt syns när man är naken :)


Nej nu ska jag ta min onda mage och lägga mig och försöka slappna av och förhoppningsvis somna i skaplig tid..


Godnatt!


Av Johanna - 18 december 2011 23:36

Och det är bara i skrivande stund 6 dagar kvar till självaste julafton..

Fortfarande ingen julstämning har infunnit sig hos mig..

Men än lever jag på hoppet om att den ska dyka upp..

Har dom senaste dagarna suttit och lyssnat på julmusik.. Men det har liksom ändå så inte blivit nån julstämning..

Fast hade ju lite adventsmys på egen hand idag..
Tände ljus och satt mig i soffan med en kopp kaffe och slökollade på skidåkning på tv..

 


Dagen har rullat på sakta men säkert..
Blev att jag kollade på mixstaffetten i skidskytte också..
Och våra svenskar gjorde det bra och hamnade på en 4e plats   


Sen har jag även jävlats med denna förbaskade matte som jag nu håller på att läsa..
Har väl fått ett antal gråa hår idag när jag suttit och tänkt..
Sen kom jag på att den människan som kom på att vi människor skulle räkna ut ekvationer i våran matte måste haft lite och göra..
För det har blivit en hel del svordomar under dessa dagar jag suttit och klurat ut en del ekvationer och när jag ska förenkla uttryck..
Men jag lyckas till slut.. Så jag är kanske inte så dum ändå   


Sen ikväll bänkade jag mig framför tvn för att kolla på Copycat Singers..

Så klockan 20 satt både jag och mamma framför tvn för att hejja på Thord som gästade kvällens program  

Ja ni flesta kanske vet vem Thord är.. Han kommer ursprungligen från Höglunda och är sångare i bandet Smalare Än Thord..

Och enligt mig är han en grym sångare.. Denna kille är smal som en sticka och sjunger som jag vet inte vad.. Han tar i enda från tårna..

Denna lilla spinkiga karl kan sjunga allt från hårdrock till dansband..Så jag tycker han är grym   

 


Fick igår den stora äran att hämta och skjutsa hem min äldsta bror Ronny och hans tjej Ida..
Dom skulle till Idas mamma på middag..
Så jag hämtade dom.. Lämnade av dom hos Idas mamma.. Sen for jag hem och kollade på film..

Och vänta på att någon ska höra av sig är det jobbigaste jag vet..
Jag menar.. Tiden går sakta och man väntar på att telefon ska ringa..
Hade tänkt som så att om dom inte hade hört av sig innan 1 så skulle jag säga åt dom att dom fick fixa annan skjuts hem..

Men så vid 12 ringde Ronny och sa att dom skulle hem..
Så det var bara att hoppa in i bilen och fara å hämta dom.. Och ja. Dom var inte direkt nykter..

Skjutsade hem dom..
Men innan Ronny klev ut ur bilen så sa han något som fick mina ögon att tåras..
"Syrran, även om du är lite mongo så älskar jag dig"

Gulligt sagt av min bror   



När en person som man tycker mycket om mår dåligt och jag inte kan göra något..

Då känner jag mig hjälplös..
Och jag har svurit över att jag inte har någon egen bil.. Så jag kunde bara sätta mig i bilen och köra iväg..

Men som sagt... Då behöver man ju en bil..

Men jag försöker så gott att hjälpa till så gott jag kan med att finnas som stöd och som lyssnare..
Och jag vet inte hur många gånger jag har sagt det.. Men det tåls att upprepas..

Jag finns här om du behöver prata och jag stöttar dig om du behöver det..

För att jag tycker om dig och jag bryr mig om dig!

Och du betyder mycket för mig..
Du finns alltid där när jag behöver det..
Är jag ledsen så tröstar du mig och muntrar upp mig..
Du är en av mina ljusglimtar i mitt liv  

 



Av Johanna - 17 december 2011 21:30

Som började rätt bra..
Men vad som hände sen..Det vette tusan..

Jag har ju ett längre tag mått en aning bättre... Men idag kom ett bakslag..

Ni vet som då allt är bra och i nästa sekund så känns det som om man har fått en käftsmäll..

Så hux flux så satt jag i soffan med tårarna rinnandes nerför mina kinder.. Utan anledning..

Och samtidigt som jag får dessa bakslag så blir jag irriterad på mig själv... Just för att jag känner mig barnslig att gråta.. För ingenting..
Men men.. Det är bättre att låta tårarna komma ut än att jag håller dom inom mig..


Fast när jag satt och var deppig så dök det upp en ljusglimt  

Som alltid när jag känner mig nere så är det så oerhört skönt att prata mig dig och du lyckas alltid få mig på bättre humör  

Och just att få en förfrågan om man vill följa med någonstans i mars gjorde mig väldigt glad   

Så nu har jag något att se fram emot  

Så ännu en gång TACK för att du finns  


  


För övrigt så har jag inte gjort så mycket idag.. Mest suttit och glott..
Fast nu i kväll kollade jag på en bra film..Draktränaren..

Måste säga att det är nog min favoritfilm.. Så vill ni se en bra film... Kolla på Draktränaren :)




Ja de


Av Johanna - 16 december 2011 00:16

Jaha.. Så var det torsdagnatt då..
Och jag är vaken som vanligt..
Min dygnsrytm är åt pipsvängen..
Jag trodde jag skulle kunna återställa den till någorlunda så normal.. Men icke.. än så har jag inte lyckats.. Men skam den som ger sig  


Idag har varit en sån där dag då jag har varit arg, less och glad.. Ja dock inte samtidigt.. Utan lite om vart annat..

Men så är det i min vardag.. Mitt humör hoppar upp och ner..Sånt man får leva med..
Fast det är rätt jobbigt också..
Men då är det tur att jag har vänner som bryr sig om mig  

Jag vet att jag har skrivit det i min gamla blogg.. Rätt mycket för den delen..Men utan mina underbara och älskade vänner så vore jag ingenting..
Så TACK för att ni finns där för mig  


Tidigare ikväll så satt jag och lyssnade på mina barndomsidoler..
Och ni kanske undrar vilka det är.. Men då ska jag tala om det för er..

Det är nämligen Arvingarna  

Jag minns än idag när mamma följde med mig på Arvingarna då dom var här i Stugun.. Ja du läste rätt.. Arvingarna har faktiskt spelat i Stugun av alla ställen   

Så ja.. Det var en dröm som gick i uppfyllelse att få sina idoler på nära håll   


Jag minns också att det var mycket småflickor där med sina föräldrar just för att det var Arvingarna som spelade.. Detta minne kommer jag nog alltid bära med mig  

Men faktiskt så tycker jag att Arvingarna är bra än idag  

Har varit och dansat till dom på Sandviken i somras.. Och ja.. Dom är då lika snygg som dom alltid har varit :)

  

För er som inte vilka dessa grabbar är så får jag berätta det då  

Från vänster: Tommy, Kim, Casper och Lasseman.. Dom goa gubbarna från Göteborg   


Sen kom jag också att tänka på vad jag följde för serier när jag var yngre..
Och det var en några stycken vill jag minnas:

  • Rederiet
  • Vita lögner
  • Vänner och Fiender
  • Tre Kronor
  • Skilda Världar

Jag har säkert glömt nån serie.. Men ja.. Dom serier jag listat här ovanför.. Dom följde jag slaviskt..

För att inte tala om Rederiet.. Det kunde man bara inte missa..
Så varje torsdagkväll efter jag kommit hem från badhuset så slängde jag mig i soffan och inväntade att Rederiet skulle börja  

Har även sett att det går att ladda ner dom flesta säsonger av Rederiet.. Så det ska jag göra någon dag  



Gänget i Rederiet :D

  


  


  


Tänka sig vad mycket serier man sett och håller på att se :)


Nej nu ska jag krypa längre ner under täcket i min renbäddade säng och krama om kudden..

Kudden är det enda jag kan krama för tillfället..

Men om någon vecka så får jag kramas med en nalle :D


Godnatt


 




Av Johanna - 14 december 2011 17:10

Ja alltså inte såna maskar som ålar omkring på backen..

Utan dessa utklädningsmaskar..

Bara tanken på dom gör så att jag ryser enda ut i hårtopparna..

Jag tycker absolut INTE om dom.. Ja jag kan nog säga att jag verkligen HATAR dom..


Så när det är någon maskerad och det är några som har såna maskar på sig så går jag och är typ rädd hela tiden..

Även om jag vet vem det är bakom masken så får jag kalla kårar i hela kroppen..


Och nu såhär inför julen så börjar jag gruva mig inför dessa förbannade tomtemasker..
Ja det kanske är löjligt.. Men jag får ju typ panik över att bara se en tomtemask..

När jag var liten så var jag rädd för tomten, ja då jag var så pass liten så jag trodde på tomten alltså..

Men det tror jag beror på att jag inte tycker om själva masken..

Den är stel och bara rent otäck..


Som för några jular sen då min äldste bror Ronny var tomte..
Fast att jag visste om att det var han som var bakom masken så fick jag kalla kårar i min kropp.. jag får typ panik... Ja det går inte riktigt att beskriva..
Så jag är egentligen emot att ha tomte på jul.. Bara för den där jävla masken..

Men får väl se hur det blir denna jul.. Om vi ska ha tomte eller inte. Det märks..
Men får jag bestämma så vill jag inte ha nån tomte..


Ja nu har ni fått veta en av mina fobier.. Uscha.. Jag bara ryser.. Huvva!

  

Ni ser ju själv.. Vad hemsk dessa masker är.. USCH!

Ovido - Quiz & Flashcards