trolltjorven

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2014

Jobb

Av Johanna - 22 augusti 2014 04:17

Jag har ibland ifrågasatt mig själv varför jag har det jobb jag har. Vissa situationer får mig att ställa frågan varför? till mig själv.

Men när man får höra av en vårdtagare att man är en gullunge, man är snäll och att man inger en trygghet så ler man med hela ansiktet :)
Då får man ett kvitto på att man har/gör ett bra jobb.

Att jobba som undersköterska/vårdbiträde inom vården/äldreomsorgen innebär så mycket mer än toabesök och allt vad det är som ska göras.

Jag brukar tänka som så att en undersköterska/vårdbiträde har många andra yrken inom sin titel.

Man är både städerska, kokerska, psykolog och framför allt så är du deras förlängda armar.

Och man ska helst kunna vara på flera ställen samtidigt.
Stress är en väldigt vanlig åkomma inom detta yrke.
För ibland ska vi hinna med så mycket på kort tid.

Och är det någon sjuk och man inte har fått in någon vikarie så får vi jobba en personal för lite.

Jag har kommit fram till att i dagens samhälle verkar det inte vara värt hos dom som sitter på dom höga stolarna och bestämmer att man jobbar med människor.
För så fort det ska sparas så ska det alltid sparas inom vården.
Är inte våra äldre värd den bästa vård dom kan få?

Att man som vårdpersonal ska behöva vända sig ut och in för att det ska fungera är helt åt helvete. Och i värsta fall får man inte ens ett tack för att man har gjort allt för att det ska funka.

Där jag jobbar så är vi bra på att ge varandra kritik. Både positiv och mindre positiv kritik.
Ge och ta heter det.

Jag önskar att våra politiker kunde komma och prova på vårat arbete och se hur det är.
För dom ska också nån gång in på ett boende eller få hemtjänst.

Med detta inlägg vill jag bara säga att du/ni som jobbar inom vården gör ett kanonjobb.
Ge dig själv en klapp på axeln. Var stolt över ditt jobb.


Ni får ursäkta om detta verkar flummigt skrivet. Men jag skyller på att jag är trött och ska om några timmar få en efterlängtad ledighet!

Ja det var väl det jag hade på hjärtat!

 
 
Joanna

Joanna

22 augusti 2014 05:42

Vette tusan, hur jag hamnade här.. Men ville bara säga att jag tycker inte alls att det är flummigt skrivet.. Däremot så sätter du ord, på vad jag tror är dom flesta som jobbar inom vårdens, tankar och känslor!:) Cred till dig för det!:) och framförallt, CRED till dig för att du jobbar med det du gör! :)

http://joannaolowa.blogg.se

Johanna

23 augusti 2014 06:17

Tack så mycket :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 7 juli 2015 21:15


Långt mellan gångerna som jag skriver nått i bloggen. Anledningen till det är att jag varken haft lust eller ork att skriva nått. Men nu är det dags för en liten uppdatering igen. Ja då ska vi se vad som har hänt sen sist.. Jag har nämligen...

Av Johanna - 2 april 2015 21:43

Ja idag har påskhelgen börjat och här sitter jag och skriver några rader. För tillfället är jag hundvakt åt tre vovvsingar. Två stora vovvar och en liten, så roar jag mig såhär på en skärtorsdag.   Tänkte uppdatera lite om vad som har hänt sen si...

Av Johanna - 26 januari 2015 20:34


  Nytt år och nya möjligheter.  Jul och nyår firade jag med den som betyder mest för mig, nämligen Andreas :)Kändes skönt att få fira både jul och nyår med min älskling     Efter att jag ha varit hemma några veckor så har jag mest tagit det l...

Av Johanna - 25 november 2014 21:15

Och jag ligger i sängen och lyssnar på musik och bara slöar.. Hoppas på att kunna somna tidigare ikväll än dom föregående kvällarna. Då har jag inte somnat före kl 2 iaf.. I morgon ska jag äntligen iväg och träffa kuratorn. Känns skönt att få ko...

Av Johanna - 10 november 2014 22:47

Att göra en uppdatering här tror jag.. Var ju evigheter sen jag skrev något inlägg, så nu tänkte jag skriva av mig lite. Senaste inlägget jag skrev så jobbade jag min sista natt på sommarschemat. Efter nattjobbet i sommar hade jag ca 4 veckors ...

Ovido - Quiz & Flashcards